| Rōmaji | Kanji | Nazwa polska | Nazwa angielska | Opis |
|---|---|---|---|---|
| agari | 和がり | - | go out | wygranie (poprzez ron lub tsumo) |
| aidayonken | 間四軒 | - | - | strategia określająca niebezpieczne (szczególy w dziale strategia) |
| akapai / akadora | 赤牌 / 赤ドラ | czerwone piątki | red five's | kamienie używane opcjonalnie, zapewniają dodatkowy fan gdy są w wygrywającym układzie |
| an | 暗 | ukryte | conceald | inaczej: nie zameldowane |
| anjun | 暗順 | ukryty sekwens | conceald sequence | ukryty shuntsu |
| ankan | 暗槓 | ukryta czwórka | conceald quad | zameldowana, ale zebrana samodzielnie, czwórka takich samych kamieni |
| ankō | 暗刻 | ukryta trójka | conceald triplet | ukryty kōtsu |
| anpai | 安牌 | bezpieczny kamień | safe tile | bezpieczny kamień |
| aotenjū | 青天井 | brak limitów | no limits | gra bez limitów, np.: układ 5fan 30fu jest warty 15400pkt a nie ograniczoną wartość 8000 |
| atama | 頭 | głowa, para | head, pair | para kamieni, potrzebna do wygranej (4 układy i jedna para); inaczej: jantou |
| atamahane | 頭跳ね | - | head-bump | zasada wedle, której tylko jedna osoba na raz może wygrać przez Ron; wygrywa ten kto jest bliżej odrzucającego kamień |
| atozuke | 先付け | - | after-attaching | zasada pozwalająca zadeklarować wygraną gdy nasz układ nie ma yaku (i dopiero kamień dający wygraną zapewnia nam yaku) |
| awaseuchi | 合わせ打ち | - | - | odrzucanie dokładnie takich samych kamieni jak przeciwnik (w celu uniknięcia podrzucenia się) |
| bakaze | 場風 | dominujący wiatr (rundy) | prevalent, round wind | |
| barai | 払い | rozliczenie | payment | wypłata punktów po zakończonym rozdaniu; inaczej: furikomi |
| bazoro | 場ゾロ | - | - | 2 han, które dolicza się przy tradycyjnym liczeniu punktów |
| betaori | ベタ降り | - | - | Strategia polegająca na unikaniu podrzucenia się kosztem swoich gotowych grup |
| chakan | 加槓 | ulepszona czwórka | - | kantsu powstałe z minkō |
| chi | チー | sekwens | chow | odzew, który mówi się przy meldowaniu shuntsu (minjun) |
| chicha māku | 起家マーク | wskaźnik rundy | round indicator | wskaźnik danej rundy, zazwyczaj płaska płytka z znakiem 東 po jednej stronie i 南 po drugiej. |
| chiipai | - | - | - | układanie wymieszanych kamieni w mury |
| chombo | 冲合 | - | - | kara za przewinienie, powodująca ponowne rozdanie i wypłatę równowartości mangana |
| chun | 中 | czerwony smok | red dragon | |
| chun-chan-pai | 中張牌 | kamienie zwykłe | simples | kamienie z wartościami od 2 do 8; inaczej: tanyao |
| daburon | ダブロン | podwójny ron | double ron | zasada pozwalająca na podwójny ron |
| dahai | 打牌 | odrzucony kamień | discard | kamień, który odrzucamy |
| daiminkan | 大明槓 | zameldowana czwórka | melded quad | kantsu, który został zrobiony poprzez zameldowanie czwartego kamienia (odrzuconego przez przeciwnika) |
| damaten | 黙聴 | - | - | sytuacja gdy jesteśmy w tenpai lecz nie deklarujemy riichi |
| dora | ドラ | dora | lucky dragon | kamień, który zwiększa wartość naszej ręki o 1fan |
| dorahyōji pai | ドラ表示牌 | wskaznik dory | dora indicator | kamień w martwym murze, ktory wskazuje który kamień jest dorą |
| fan / han | 翻/ファン/飜 | duże punkty | doubles, hand points | punkty, które otrzymujemy za yaku i dory |
| fu | 符 | małe punkty | base points | punkty które otrzymujemy za sposób wygrania i rodzaje grup |
| furikomi | 振り込み | rozliczenie | payment | wypłata punktów po zakończonym rozdaniu; inaczej: barai |
| furiten | 振聴 | furiten | sacred discard | sytuacja w której gracz jest w tenpai na kamieniu, który wcześniej odrzucił (nie może na nim wygrać) |
| fūtei | 副底 | - | - | 20 fu, które otrzymuje się za wygraną |
| genbutsu | 現物 | - | - | kamień bezpieczny na 100% |
| haipai | 配牌 | - | - | rozdanie kamieni z ułożonych murów na początku rozgrywki |
| haiteihai | 海底牌 | ostatni kamień | - | ostatni kamień, który można dobrać z muru |
| haiyama | 牌山 | mur | wall | mury, z ktorych dobiera się kamienie; inaczej: piipai |
| haku | 白 | biały smok | white dragon | |
| hanchan | 半荘 | han chan | half-game | gra składająca się z dwóch rund |
| harabote | 腹ボテ | - | - | shanpon lub tanki machi znajdujace się w shuntsu; np.: 4556, czekamy na 5 |
| hatsu | 發 | zielony smok | green dragon | |
| honba | 本場 | - | - | ilość kolejnych renchan, zaznaczana poprzez położenie patyczka 100pkt na stole |
| hōjū | 放銃 | - | - | wyrzucenie kamienia, na którym ktoś wygrał |
| hōra | 和了 | - | - | skompletować układ, wygrać |
| hōteihai | 河底牌 | - | - | ostatni odrzucony kamień w danej rozgrywce |
| iichan | 一荘 | - | - | gra składająca się z wszystkich czterech rund |
| ikasama | イカサマ | - | - | oszukiwanie opierające się na zręczności (podmianie kamieni itp.) |
| inchiki | インチキ | - | - | oszukiwanie opierające się na wykorzystaniu błędów w oprogramowaniu |
| jantō | 雀頭 | głowa, para | head, pair | para kamieni, potrzebna do wygranej (4 układy i jedna para); inaczej: atama |
| jigokumachi | 地獄待ち | - | hell wait | sytuacja gdy mamy zameldowane cztery grupy i mamy ukryty tylko jeden kamień (czekamy na drugi do pary) |
| jihai / tsūpai | 字牌 | kamienie specjalne | honors | wiatry i smoki |
| jikaze | 自風 | własny wiatr | seat wind | wiatr, którym jesteśmy w danej rozgrywce |
| jun | 巡 | - | - | numer kolejki w danej rozgrywce |
| kabe | 壁 | - | - | strategia opierająca się na obserwowaniu ile kamieni już nie może utworzyć konkretnych shuntsu |
| kami cha | 上家 | - | - | gracz znajdujący się po naszej lewej stronie |
| kan | カン | czwórka | kong | odzew, który mówi się przy meldowaniu kantsu |
| kanchan | 嵌張 | - | - | oczekiwanie na środkowy kamień do shuntsu (np.: mamy 46, czkamy na 5) |
| kandora | カンドラ | - | - | dora odsłonięta po zadeklarowaniu kan |
| kantsu | 槓子 | czwórka | kong | grupa składająca się z czterech takich samych kamieni |
| kazepai / fonpai | 風牌 | kamienie wiatrów | winds | |
| kikenhei | 危険牌 | - | dangerous tile | niebezpieczny kamień |
| kiru | 切る | - | - | odrzucenie kamienia |
| kōtsu | 刻子 | trójka | pong, set | grupa składająca się z trzech takich samych kamieni |
| kuikae | 喰い替え | - | - | zasada pozwalająca zameldować kamień, a potem odrzucić kamień, który kompletował ten sam układ (np.: mamy 234, przejmujemy 1 i odrzucamy 4) |
| kuisagari | 喰い下がり | - | - | właściwość niektórych yaku, polegająca na obniżeniu ich wartości o 1fan, gdy mamy jakieś zameldowane grupy |
| kuitan | 喰い断 | - | - | zasada pozwalająca na meldowanie tanyao |
| kyoku | 局 | rozgrywka, rozdanie | round | rozgrywka, rozpoczynająca się od rozdania kamieni, kończąca na czyjejś wygranej lub nierozstrzygnięciu; w każdej rundzie są cztery kyoku |
| machi | 待ち | oczekiwanie | wait | sytuacja, gdy jesteśmy w tenpai; np.: ryanmen, kanchan |
| man-zu/ wan-zu | 萬子 | znaki (many) | craks, characters | |
| mawashiuchi | 回し打ち | - | - | strategia polegająca na wyrzucaniu bezpiecznych kamieni nie poświęcając swoich układów |
| menfon | 門風 | wiatr gracza | seat wind | inaczej: jikaze |
| mentsu | 面子 | grupy, układy | sets, melds | kōtsu, shuntsu, kantsu |
| menzen | 門前 | - | - | ręka, w której nic nie zostało zameldowane |
| min | 明 | zameldowane | melded | |
| minjun | 明順 | zameldowany sekwens | melded sequence | shuntsu skompletowany przez przejęcie kamienia |
| minkō | 明刻 | zameldowana trójka | melded triplet | kōtsu skompletowany przez przejęcie kamienia |
| naki | 鳴き | - | - | Meldowanie odrzuconego kamienia (pon, kan, chi) |
| nan | 南 | południe | south | |
| nō-ten | ノー聴 / 不聴 | nō-ten | nō-ten | ręka, która nie jest w Tenpai |
| nō-ten bappu | ノー聴罰符 | kara nō-ten | punkty, które się płaci w przypadku remisu (gdy nie jest się w Tenpai) | |
| nobetan | 延べ単 | - | - | podwóje tanki-machi, np.: gdy mamy 4567, czekamy na 4 i 7 |
| nukidora | 抜きドラ | - | - | kamienie, które są odkładane poza rękę i liczą się jako dora; np.: kwiaty, północ w 3 osobowym mājanie |
| oikakeriichi | 追いかけリーチ | - | riichi roulette | deklaracja riichi tuż po tym gdy inny gracz zadeklarował riichi |
| okurikan | 送り槓 | - | - | niezadeklarowany kan, aby wykorzystać kamienie w inny sposób, np.: 333, 345 |
| ōrasu | オーラス | - | - | ostatnie rozdanie w całej grze |
| otokaze | 客風 | otokaze | Guest wind | wiatry innych graczy, nie mające dla nas wartości |
| oya | 親 | rozdający | dealer | gracz, który jest wiatrem wschodnim |
| pai | 牌 | kamień | tile | |
| pao | 包 | - | - | opowiedzialność za odrzucony kamień (patrz: dział przewinienia) |
| pei | 北 | północ | north | |
| penchan | 辺張 | - | - | oczekiwanie na 3 gdy mamy 1-2, lub na 7 gdy mamy 8-9 |
| piipai | 壁牌 | mur | wall | inaczej: haiyama |
| pin-zu | 筒子 | kółka | dots, circles, coins | |
| pon | ポン | trójka | pong | odzew, który trzeba powiedzieć przy meldowaniu kōtsu (minkō) |
| renchan | 連荘 | - | - | nieprzechodzenie wiatru, gdy wchód wygrywa, lub gdy jest w tenpai po wyczerpaniu kamieni |
| riipai | 理牌 | - | - | segregowanie kamieni na ręce |
| rinshanpai | 嶺上牌 | - | - | kamień, który dobieramy z martwego muru po deklaracji kan |
| rōtōpai | 老頭牌 | skrajne, graniczne, brzegowe | terminals | kamienie z numerami 1 i 9 |
| ron | 栄 | - | - | wygrana na kamieniu odrzuconym przez innego gracza |
| ryankan | 両嵌 | - | - | podwójny kanchan tātsu, np.: 357, czekamy na 4 lub 6 |
| ryanmen | 両面 | - | - | dwustronne oczekiwanie, np.: 45, czekamy na 3 i 6 |
| ryūkyoku | 流局 | - | draw | nierozstrzygnięte rozdanie (wyczerpanie kamieni) |
| saikoro | 骰子 | kostki | dice | |
| sangenpai | 三元牌 | smoki | dragons | haku, hatsu, chun |
| sashikomi | 差し込み | - | - | celowe podrzucenie się komuś |
| shā | 西 | zachód | west | |
| shan ten | 向聴 | - | - | ilość brakujących kamieni do tenpai |
| shanpon | 双ポン | - | - | oczekiwanie, gdy mamy dwie głowy i jedną z nich musimy ulepszyć do kōtsu |
| shibori | 絞り | - | - | przetrzymywanie kamieni, których przeciwnicy potrzebują do skompletowania układów |
| shiipai | - | - | - | mieszanie kamieni; inaczej: jara jara |
| shimocha | 下家 | - | - | gracz znajdujący się po naszej prawej stronie |
| shoku | 色 | rodzina | suit | "kolory"; trzy rodziny kamieni |
| shonpai | 生牌 | - | live tile | "żywy kamień", czyli np. taki, który w danej rozgrywce nie był jeszcze odrzucony |
| shuntsu | 順子 | sekwens | sequence, run | grupa składająca się z trzech kolejnych kamieni (z wartościami liczbowymi) |
| shū-pai/su-hai | 数牌 | rodziny, zestawy, kolory | suits | man-zu, sō-zu i pin-zu |
| sō-zu | 索子 | bambusy | bamboos | |
| suji | 筋 | - | octaves | kamienie kompletujące ryanmen-machi; podstawa wielu strategii |
| suteru | 捨てる | - | - | odrzucać kamień |
| tātsu | 塔子 | - | - | sytuacja gdy potrzeba jednego kamienia aby skompletować shuntsu; np.: 46 może stać się shuntsu gdy dobierzemy 5 |
| tanyaohai | 断幺牌 | - | - | kamienie z wartościami od 2 do 8; inaczej: chunchanpai |
| tanki | 単騎 | - | - | oczekiwanie na pojedyńczy kamień do główki |
| tenbō | 点棒 | - | - | patyczki do liczenia punktów |
| tenpai | 聴牌 | - | ready | sytuacja gdy do wygranej brakuje nam tylko jednego kamienia |
| tepai | 手牌 | ręka | hand | kamienie gracza, z których formuje yaku |
| toitsu | 対子 | para | pair | para identycznych kamieni |
| ton | 東 | wschód | east | |
| tonpūsen | 東風戦 | - | - | gra składająca się tylko z jednej rundy |
| tsumo | 自模 | - | - | wygrana poprzez dobranie kamienia z muru |
| tsumokiri | ツモ切り | - | - | natychmiastowe odrzucanie dobranego kamienia |
| uradora | ウラドラ | - | - | dora pod zwykłą dorą |
| urakandora | ウラカンドラ | - | - | dora pod kandorą |
| wanpai | 王牌 | martwy mur | dead wall | odcinek muru który składa się z 14 kamieni i służy do uzupełniania ręki po kan oraz odkrywania dory |
| wareme | 割れ目 | - | - | zasada, która powoduje że wypłaty gracza (lub dla gracza), przy którym był rozbijany mur, są podwojone |
| yakitori | 焼き鳥 | - | - | opcjonalna zasada wedle której gracz, który ani razu nie wygrał musi zapłacić więcej punktów na końcu |
| yaku | 役 | - | - | punktowany układ kamieni |
| yaochūpai | 公九牌 | ends | kamienie skrajne oraz specjalne | |
| zentsuppa | 全ツッパ | - | - | strategia ignorowania wszelkich zagrożeń; bezkompromisowe dążenie do wygranej |