Rōmaji |
Kanji |
Nazwa polska |
Nazwa angielska |
Opis |
agari |
和がり |
- |
go out |
wygranie (poprzez ron lub tsumo) |
aidayonken |
間四軒 |
- |
- |
strategia określająca niebezpieczne (szczególy w dziale strategia) |
akapai / akadora |
赤牌 / 赤ドラ |
czerwone piątki |
red five's |
kamienie używane opcjonalnie, zapewniają dodatkowy fan gdy są w wygrywającym układzie |
an |
暗 |
ukryte |
conceald |
inaczej: nie zameldowane |
anjun |
暗順 |
ukryty sekwens |
conceald sequence |
ukryty shuntsu |
ankan |
暗槓 |
ukryta czwórka |
conceald quad |
zameldowana, ale zebrana samodzielnie, czwórka takich samych kamieni |
ankō |
暗刻 |
ukryta trójka |
conceald triplet |
ukryty kōtsu |
anpai |
安牌 |
bezpieczny kamień |
safe tile |
bezpieczny kamień |
aotenjū |
青天井 |
brak limitów |
no limits |
gra bez limitów, np.: układ 5fan 30fu jest warty 15400pkt a nie ograniczoną wartość 8000 |
atama |
頭 |
głowa, para |
head, pair |
para kamieni, potrzebna do wygranej (4 układy i jedna para); inaczej: jantou |
atamahane |
頭跳ね |
- |
head-bump |
zasada wedle, której tylko jedna osoba na raz może wygrać przez Ron; wygrywa ten kto jest bliżej odrzucającego kamień |
atozuke |
先付け |
- |
after-attaching |
zasada pozwalająca zadeklarować wygraną gdy nasz układ nie ma yaku (i dopiero kamień dający wygraną zapewnia nam yaku) |
awaseuchi |
合わせ打ち |
- |
- |
odrzucanie dokładnie takich samych kamieni jak przeciwnik (w celu uniknięcia podrzucenia się) |
bakaze |
場風 |
dominujący wiatr (rundy) |
prevalent, round wind |
|
barai |
払い |
rozliczenie |
payment |
wypłata punktów po zakończonym rozdaniu; inaczej: furikomi |
bazoro |
場ゾロ |
- |
- |
2 han, które dolicza się przy tradycyjnym liczeniu punktów |
betaori |
ベタ降り |
- |
- |
Strategia polegająca na unikaniu podrzucenia się kosztem swoich gotowych grup |
chakan |
加槓 |
ulepszona czwórka |
- |
kantsu powstałe z minkō |
chi |
チー |
sekwens |
chow |
odzew, który mówi się przy meldowaniu shuntsu (minjun) |
chicha māku |
起家マーク |
wskaźnik rundy |
round indicator |
wskaźnik danej rundy, zazwyczaj płaska płytka z znakiem 東 po jednej stronie i 南 po drugiej. |
chiipai |
- |
- |
- |
układanie wymieszanych kamieni w mury |
chombo |
冲合 |
- |
- |
kara za przewinienie, powodująca ponowne rozdanie i wypłatę równowartości mangana |
chun |
中 |
czerwony smok |
red dragon |
|
chun-chan-pai |
中張牌 |
kamienie zwykłe |
simples |
kamienie z wartościami od 2 do 8; inaczej: tanyao |
daburon |
ダブロン |
podwójny ron |
double ron |
zasada pozwalająca na podwójny ron |
dahai |
打牌 |
odrzucony kamień |
discard |
kamień, który odrzucamy |
daiminkan |
大明槓 |
zameldowana czwórka |
melded quad |
kantsu, który został zrobiony poprzez zameldowanie czwartego kamienia (odrzuconego przez przeciwnika) |
damaten |
黙聴 |
- |
- |
sytuacja gdy jesteśmy w tenpai lecz nie deklarujemy riichi |
dora |
ドラ |
dora |
lucky dragon |
kamień, który zwiększa wartość naszej ręki o 1fan |
dorahyōji pai |
ドラ表示牌 |
wskaznik dory |
dora indicator |
kamień w martwym murze, ktory wskazuje który kamień jest dorą |
fan / han |
翻/ファン/飜 |
duże punkty |
doubles, hand points |
punkty, które otrzymujemy za yaku i dory |
fu |
符 |
małe punkty |
base points |
punkty które otrzymujemy za sposób wygrania i rodzaje grup |
furikomi |
振り込み |
rozliczenie |
payment |
wypłata punktów po zakończonym rozdaniu; inaczej: barai |
furiten |
振聴 |
furiten |
sacred discard |
sytuacja w której gracz jest w tenpai na kamieniu, który wcześniej odrzucił (nie może na nim wygrać) |
fūtei |
副底 |
- |
- |
20 fu, które otrzymuje się za wygraną |
genbutsu |
現物 |
- |
- |
kamień bezpieczny na 100% |
haipai |
配牌 |
- |
- |
rozdanie kamieni z ułożonych murów na początku rozgrywki |
haiteihai |
海底牌 |
ostatni kamień |
- |
ostatni kamień, który można dobrać z muru |
haiyama |
牌山 |
mur |
wall |
mury, z ktorych dobiera się kamienie; inaczej: piipai |
haku |
白 |
biały smok |
white dragon |
|
hanchan |
半荘 |
han chan |
half-game |
gra składająca się z dwóch rund |
harabote |
腹ボテ |
- |
- |
shanpon lub tanki machi znajdujace się w shuntsu; np.: 4556, czekamy na 5 |
hatsu |
發 |
zielony smok |
green dragon |
|
honba |
本場 |
- |
- |
ilość kolejnych renchan, zaznaczana poprzez położenie patyczka 100pkt na stole |
hōjū |
放銃 |
- |
- |
wyrzucenie kamienia, na którym ktoś wygrał |
hōra |
和了 |
- |
- |
skompletować układ, wygrać |
hōteihai |
河底牌 |
- |
- |
ostatni odrzucony kamień w danej rozgrywce |
iichan |
一荘 |
- |
- |
gra składająca się z wszystkich czterech rund |
ikasama |
イカサマ |
- |
- |
oszukiwanie opierające się na zręczności (podmianie kamieni itp.) |
inchiki |
インチキ |
- |
- |
oszukiwanie opierające się na wykorzystaniu błędów w oprogramowaniu |
jantō |
雀頭 |
głowa, para |
head, pair |
para kamieni, potrzebna do wygranej (4 układy i jedna para); inaczej: atama |
jigokumachi |
地獄待ち |
- |
hell wait |
sytuacja gdy mamy zameldowane cztery grupy i mamy ukryty tylko jeden kamień (czekamy na drugi do pary) |
jihai / tsūpai |
字牌 |
kamienie specjalne |
honors |
wiatry i smoki |
jikaze |
自風 |
własny wiatr |
seat wind |
wiatr, którym jesteśmy w danej rozgrywce |
jun |
巡 |
- |
- |
numer kolejki w danej rozgrywce |
kabe |
壁 |
- |
- |
strategia opierająca się na obserwowaniu ile kamieni już nie może utworzyć konkretnych shuntsu |
kami cha |
上家 |
- |
- |
gracz znajdujący się po naszej lewej stronie |
kan |
カン |
czwórka |
kong |
odzew, który mówi się przy meldowaniu kantsu |
kanchan |
嵌張 |
- |
- |
oczekiwanie na środkowy kamień do shuntsu (np.: mamy 46, czkamy na 5) |
kandora |
カンドラ |
- |
- |
dora odsłonięta po zadeklarowaniu kan |
kantsu |
槓子 |
czwórka |
kong |
grupa składająca się z czterech takich samych kamieni |
kazepai / fonpai |
風牌 |
kamienie wiatrów |
winds |
|
kikenhei |
危険牌 |
- |
dangerous tile |
niebezpieczny kamień |
kiru |
切る |
- |
- |
odrzucenie kamienia |
kōtsu |
刻子 |
trójka |
pong, set |
grupa składająca się z trzech takich samych kamieni |
kuikae |
喰い替え |
- |
- |
zasada pozwalająca zameldować kamień, a potem odrzucić kamień, który kompletował ten sam układ (np.: mamy 234, przejmujemy 1 i odrzucamy 4) |
kuisagari |
喰い下がり |
- |
- |
właściwość niektórych yaku, polegająca na obniżeniu ich wartości o 1fan, gdy mamy jakieś zameldowane grupy |
kuitan |
喰い断 |
- |
- |
zasada pozwalająca na meldowanie tanyao |
kyoku |
局 |
rozgrywka, rozdanie |
round |
rozgrywka, rozpoczynająca się od rozdania kamieni, kończąca na czyjejś wygranej lub nierozstrzygnięciu; w każdej rundzie są cztery kyoku |
machi |
待ち |
oczekiwanie |
wait |
sytuacja, gdy jesteśmy w tenpai; np.: ryanmen, kanchan |
man-zu/ wan-zu |
萬子 |
znaki (many) |
craks, characters |
|
mawashiuchi |
回し打ち |
- |
- |
strategia polegająca na wyrzucaniu bezpiecznych kamieni nie poświęcając swoich układów |
menfon |
門風 |
wiatr gracza |
seat wind |
inaczej: jikaze |
mentsu |
面子 |
grupy, układy |
sets, melds |
kōtsu, shuntsu, kantsu |
menzen |
門前 |
- |
- |
ręka, w której nic nie zostało zameldowane |
min |
明 |
zameldowane |
melded |
|
minjun |
明順 |
zameldowany sekwens |
melded sequence |
shuntsu skompletowany przez przejęcie kamienia |
minkō |
明刻 |
zameldowana trójka |
melded triplet |
kōtsu skompletowany przez przejęcie kamienia |
naki |
鳴き |
- |
- |
Meldowanie odrzuconego kamienia (pon, kan, chi) |
nan |
南 |
południe |
south |
|
nō-ten |
ノー聴 / 不聴 |
nō-ten |
nō-ten |
ręka, która nie jest w Tenpai |
nō-ten bappu |
ノー聴罰符 |
kara nō-ten |
|
punkty, które się płaci w przypadku remisu (gdy nie jest się w Tenpai) |
nobetan |
延べ単 |
- |
- |
podwóje tanki-machi, np.: gdy mamy 4567, czekamy na 4 i 7 |
nukidora |
抜きドラ |
- |
- |
kamienie, które są odkładane poza rękę i liczą się jako dora; np.: kwiaty, północ w 3 osobowym mājanie |
oikakeriichi |
追いかけリーチ |
- |
riichi roulette |
deklaracja riichi tuż po tym gdy inny gracz zadeklarował riichi |
okurikan |
送り槓 |
- |
- |
niezadeklarowany kan, aby wykorzystać kamienie w inny sposób, np.: 333, 345 |
ōrasu |
オーラス |
- |
- |
ostatnie rozdanie w całej grze |
otokaze |
客風 |
otokaze |
Guest wind |
wiatry innych graczy, nie mające dla nas wartości |
oya |
親 |
rozdający |
dealer |
gracz, który jest wiatrem wschodnim |
pai |
牌 |
kamień |
tile |
|
pao |
包 |
- |
- |
opowiedzialność za odrzucony kamień (patrz: dział przewinienia) |
pei |
北 |
północ |
north |
|
penchan |
辺張 |
- |
- |
oczekiwanie na 3 gdy mamy 1-2, lub na 7 gdy mamy 8-9 |
piipai |
壁牌 |
mur |
wall |
inaczej: haiyama |
pin-zu |
筒子 |
kółka |
dots, circles, coins |
|
pon |
ポン |
trójka |
pong |
odzew, który trzeba powiedzieć przy meldowaniu kōtsu (minkō) |
renchan |
連荘 |
- |
- |
nieprzechodzenie wiatru, gdy wchód wygrywa, lub gdy jest w tenpai po wyczerpaniu kamieni |
riipai |
理牌 |
- |
- |
segregowanie kamieni na ręce |
rinshanpai |
嶺上牌 |
- |
- |
kamień, który dobieramy z martwego muru po deklaracji kan |
rōtōpai |
老頭牌 |
skrajne, graniczne, brzegowe |
terminals |
kamienie z numerami 1 i 9 |
ron |
栄 |
- |
- |
wygrana na kamieniu odrzuconym przez innego gracza |
ryankan |
両嵌 |
- |
- |
podwójny kanchan tātsu, np.: 357, czekamy na 4 lub 6 |
ryanmen |
両面 |
- |
- |
dwustronne oczekiwanie, np.: 45, czekamy na 3 i 6 |
ryūkyoku |
流局 |
- |
draw |
nierozstrzygnięte rozdanie (wyczerpanie kamieni) |
saikoro |
骰子 |
kostki |
dice |
|
sangenpai |
三元牌 |
smoki |
dragons |
haku, hatsu, chun |
sashikomi |
差し込み |
- |
- |
celowe podrzucenie się komuś |
shā |
西 |
zachód |
west |
|
shan ten |
向聴 |
- |
- |
ilość brakujących kamieni do tenpai |
shanpon |
双ポン |
- |
- |
oczekiwanie, gdy mamy dwie głowy i jedną z nich musimy ulepszyć do kōtsu |
shibori |
絞り |
- |
- |
przetrzymywanie kamieni, których przeciwnicy potrzebują do skompletowania układów |
shiipai |
- |
- |
- |
mieszanie kamieni; inaczej: jara jara |
shimocha |
下家 |
- |
- |
gracz znajdujący się po naszej prawej stronie |
shoku |
色 |
rodzina |
suit |
"kolory"; trzy rodziny kamieni |
shonpai |
生牌 |
- |
live tile |
"żywy kamień", czyli np. taki, który w danej rozgrywce nie był jeszcze odrzucony |
shuntsu |
順子 |
sekwens |
sequence, run |
grupa składająca się z trzech kolejnych kamieni (z wartościami liczbowymi) |
shū-pai/su-hai |
数牌 |
rodziny, zestawy, kolory |
suits |
man-zu, sō-zu i pin-zu |
sō-zu |
索子 |
bambusy |
bamboos |
|
suji |
筋 |
- |
octaves |
kamienie kompletujące ryanmen-machi; podstawa wielu strategii |
suteru |
捨てる |
- |
- |
odrzucać kamień |
tātsu |
塔子 |
- |
- |
sytuacja gdy potrzeba jednego kamienia aby skompletować shuntsu; np.: 46 może stać się shuntsu gdy dobierzemy 5 |
tanyaohai |
断幺牌 |
- |
- |
kamienie z wartościami od 2 do 8; inaczej: chunchanpai |
tanki |
単騎 |
- |
- |
oczekiwanie na pojedyńczy kamień do główki |
tenbō |
点棒 |
- |
- |
patyczki do liczenia punktów |
tenpai |
聴牌 |
- |
ready |
sytuacja gdy do wygranej brakuje nam tylko jednego kamienia |
tepai |
手牌 |
ręka |
hand |
kamienie gracza, z których formuje yaku |
toitsu |
対子 |
para |
pair |
para identycznych kamieni |
ton |
東 |
wschód |
east |
|
tonpūsen |
東風戦 |
- |
- |
gra składająca się tylko z jednej rundy |
tsumo |
自模 |
- |
- |
wygrana poprzez dobranie kamienia z muru |
tsumokiri |
ツモ切り |
- |
- |
natychmiastowe odrzucanie dobranego kamienia |
uradora |
ウラドラ |
- |
- |
dora pod zwykłą dorą |
urakandora |
ウラカンドラ |
- |
- |
dora pod kandorą |
wanpai |
王牌 |
martwy mur |
dead wall |
odcinek muru który składa się z 14 kamieni i służy do uzupełniania ręki po kan oraz odkrywania dory |
wareme |
割れ目 |
- |
- |
zasada, która powoduje że wypłaty gracza (lub dla gracza), przy którym był rozbijany mur, są podwojone |
yakitori |
焼き鳥 |
- |
- |
opcjonalna zasada wedle której gracz, który ani razu nie wygrał musi zapłacić więcej punktów na końcu |
yaku |
役 |
- |
- |
punktowany układ kamieni |
yaochūpai |
公九牌 |
|
ends |
kamienie skrajne oraz specjalne |
zentsuppa |
全ツッパ |
- |
- |
strategia ignorowania wszelkich zagrożeń; bezkompromisowe dążenie do wygranej |