Dla wygody polecam korzystanie opisu yaku w pliku PDF.
Nazwa japońska: | Riichi |
Kanji: | 立直 |
Nazwa angielska: | Reach |
Można meldować? | Nie |
Fan: | 1 (2-3) |
Opis: | W sytuacji gdy gracz do wygranej potrzebuje tylko jednego kamienia (jest w tenpai) oraz nie meldował żadnej grupy (wszystkie kamienie na jego ręce są ukryte) może zadeklarować riichi. Kosztuje to 1000pkt, które trzeba wyłożyć na stół (po zakończeniu rozgrywki są one doliczane do puli zwycięzcy). Po deklaracji riichi nie można zmieniać swojego układu kamieni, dobieramy z muru i od razu odrzucamy jeśli nie wygrywamy na dobranym kamieniu. Oczywiście można wygrać też na kamieniu odrzuconym przez przeciwnika. Riichi deklarujemy przy odrzucaniu kamienia (należy go wtedy położyć poziomo). |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | 1) Riichi jest sposobem na wygranie przy układzie, który normalnie nie byłby punktowany. Dlatego jeśli nie widzimy żadnych korzystnych perspektyw na ułożenie któregoś z yaku, warto zostawić ukrytą rękę tak długo aby wejść w tenpai i zadeklarować riichi. Dzięki temu można wygrać nawet przy bardzo słaby rozdaniu początkowym.
2) Riichi warto zadeklarować również wtedy gdy jesteśmy w tenpai i posiadamy już yaku, ponieważ oprócz 1 fan który zwiększy naszą pulę jeśli wygramy, pozwala nam również na odsłonięcie uradory (oraz urakandory jeśli są odsłonięte kandory) dzięki czemu ilość punktów, które możemy zdobyć zwiększa się kilkakrotnie. 3) Riichi może być też niebezpieczne, np. w sytuacji gdy po deklaracji dobierzemy bardzo niebezpieczny kamień musimy go wyrzucić, dlatego czasami warto zastanowić się czy warto mówić riichi jeśli w grze jest dużo kamieni które mogą dać zwycięstwo, któremuś z przeciwników. 4) Jeśli zwycięstwo nastąpi w tej samej, nieprzerwanej kolejce (czyli po dobraniu i odrzuceniu kamienia kolejno przez wszystkich graczy <łącznie z nami>; żaden z odrzuconych kamieni nie może być przejęty przez innego gracza), dostajemy dodatkowy fan. Nazywa się to ippatsu一発 czyli wygrana w „jednej kolejce”. 5) Jeśli riichi zostało zadeklarowane przy odrzuceniu pierwszego kamienia (w pierwszej nieprzerwanej kolejce), jest warte 2 fan. Nazywa się wtedy daburu riichi ダブル立直 czyli „podwójne riichi”. |
Popularne kombinacje: | Riichi można połączyć z każdym yaku, jeśli nasz układ jest ukryty. |
Nazwa japońska: | Menzen Tsumo |
Pełna nazwa japońska: | Menzenchin Tsumo Hō |
Kanji: | 門前清自摸和 |
Nazwa angielska: | Concealed Self-Draw, Fully Concealed Hand |
Można meldować? | Nie |
Fan: | 1 |
Opis: | Wygrana poprzez dobranie kamienia z muru (tsumo) w przypadku całkowicie ukrytej ręki (żadna grupa kamieni nie została zameldowana) |
Przykładowy układ: | + |
Uwagi: | Można posiadać ukryty kan, gdyż liczy się go jako grupę ukrytą. |
Popularne kombinacje: | „Men-tan-pin” – jest to układ bardzo lubiany przez japońskich profesjonalistów, gdyż potrafi dosyć słabą rękę przekształcić w mangan’a. Men-tan-pin to skrót od trzech yaku: Menzen Tsumo, Tanyao i Pinfu. Łącznie z riichi daje minimalną wartość 4 fan przy czym jest duże prawdopodobieństwo zwiększenia tych punktów poprzez dory i ippatsu. |
Nazwa japońska: | Pinfu |
Kanji: | 平和 |
Nazwa angielska: | Peace, All Runs |
Można meldować? | Nie |
Fan: | 1 |
Opis: | Cztery Chi i bezwartościowa para (czyli taka która nie jest smokiem ani wiatrem rundy lub gracza). Wygrywający kamień musi kończyć dwustronne oczekiwanie do Chi. |
Przykładowy układ: | + albo |
Uwagi: | Liczenie fu dla tego układu jest bardzo proste, ponieważ zawsze wynosi: w przypadku Tsumo 20 fu, a gdy wygramy przez Ron 30 fu. |
Popularne kombinacje: | Men-Tan-Pin |
Nazwa japońska: | Iipeikō |
Kanji: | 一盃口 |
Nazwa angielska: | Pure Double Chow, Double-Run |
Nazwa polska: | Dwa takie same Chi |
Można meldować? | Nie |
Fan: | 1 |
Opis: | Dwa takie same Chi z jednej rodziny. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Inne kamienie mogą tworzyć dowolne grupy jednak wszystkie musza być ukryte. |
Popularne kombinacje: | Iipeikō + Pinfu, Iipeikō + Tanyao |
Nazwa japońska: | Tanyao |
Pełna nazwa japońska: | Tanyaochū |
Kanji: | 断幺九 |
Nazwa angielska: | All Simples, Inside Hand, Two thru Eight |
Nazwa polska: | Same Zwykłe |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 1 |
Opis: | Wszystkie grupy oraz para składają się z kamieni zwykłych (chunchanpai). |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Nazwę tego układu można przetłumaczyć jako „Bez Yaochūpai” (czyli kamieni skrajnych i specjalnych) |
Popularne kombinacje: | Men-Tan-Pin |
Nazwa japońska: | Fanpai, Yakuhai |
Kanji: | 翻牌 |
Nazwa angielska: | Value Tiles |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 1 |
Opis: | Pon/Kan ze smoków, wiatru gracza lub wiatru rundy. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Gracz, który jest wiatrem wschodnim w pierwszej rundzie lub południowym w drugiej rundzie za Pon ze swojego wiatru otrzymuje 2 fan. |
Nazwa japońska: | Rinshan |
Pełna nazwa japońska: | Rinshan Kaihō |
Kanji: | 嶺上開花 |
Nazwa angielska: | After a Kong, King’s Tile Draw |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 1 |
Opis: | Wygrana przy dobraniu kamienia z martwego muru (po zadeklarowaniu Kan). |
Uwagi: | 1) Liczy się jako Tsumo, lecz jeśli Kan został zrobiony z kamienia odrzuconego przez innego gracza (a nie dobranego przez nas samych) to punkty nie są wypłacane przez wszystkich, lecz właśnie tego jednego gracza.
2) Nawet jeśli kamień, który dobieramy z martwego muru znajduje się w naszej puli odrzuconych (furiten) to zwycięstwo jest uznane. |
Nazwa japońska: | Chan Kan |
Kanji: | 槍槓 |
Nazwa angielska: | Robbing a Kong, Add-a-Quad Win |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 1 |
Opis: | Wygrana w momencie gdy któryś z graczy ulepsza zameldowany Pon w Kan - kamieniem, którego brakuje nam do wygranej. |
Uwagi: | 1) Kandora nie zostaje odkryta.
2) Jeśli jesteśmy w Tenpai do Kokushimusō to Chan Kan obowiązuje nawet przy meldowaniu ukrytego Kan. |
Nazwa japońska: | Haitei |
Pełna nazwa japońska: | Haitei Raoyue |
Kanji: | 海底撈月 |
Nazwa angielska: | Bottom of the Sea, Final Tile Win |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 1 |
Opis: | Wygrana na ostatnim kamieniu z muru. |
Uwagi: | Pod koniec rozgrywki często melduje się grupy, aby wejść w tenpai (aby nie być stratnym w przypadku nierozegranego rozdania). Jednak drugim powodem takiej strategii jest też możliwość wygranej (nie posiadając układu z yaku) dzięki Haitei (lub Hōtei). |
Nazwa japońska: | Hōtei |
Pełna nazwa japońska: | Hōtei Raoyui |
Kanji: | 河底撈魚 |
Nazwa angielska: | Final Tile Win |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 1 |
Opis: | Wygrana na ostatnim odrzuconym kamieniu. |
Uwagi: | Przy odrzuceniu ostatniego kamienia w rozgrywce należy bardzo uważać, gdyż inni gracze mogą na nim wygrać, będąc w tenpai bez yaku. |
Nazwa japońska: | Niko Niko / Chii Toitsu |
Kanji: | 七対子 |
Nazwa angielska: | Seven Pairs, All Pairs |
Nazwa polska: | Siedem Par |
Można meldować? | Nie |
Fan: | 2 |
Opis: | Jest to wyjątkowy układ, który nie składa się z czterech grup i pary tylko siedmiu różnych par. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | 1) Pary nie mogą się powtarzać (nie można mieć np. czterech jedynek kółek). Ważne jest aby uważnie obserwować kamienie, które są odrzucane przez innych graczy (ponieważ trzeba pamiętać, że gdy jesteśmy w tenpai do tego układu zwycięstwo mogą nam dać najwyżej 3 kamienie).
2) Warto też wiedzieć, że zawsze można zmienić ten układ (jeśli nie jest za późno) w Toi-toi co może dać lepszy rezultat. 3) Jedną z większych zalet Chii Toitsu jest to, że przeciwnikowi bardzo trudno jest odgadnąć w co idziemy i co może być niebezpieczne (gdy patrzą na nasze odrzucone kamienie) |
Popularne kombinacje: | Chii Toitsu trudno jest łączyć z innymi układami, jednak jeśli uda się to mamy gwarantowane dużo punktów (np. z Riichi i Honitsu mamy co najmniej mangan’a) |
Nazwa japońska: | Chanta |
Pełna nazwa japońska: | Hon Chanta Yaochū |
Kanji: | 混全帯幺九 |
Nazwa angielska: | Outside Hand, Mixed Outside Hand |
Można meldować? | Tak, ale traci na wartości 1fan |
Fan: | 2(1) |
Opis: | Jest to układ w którym wszystkie grupy i para zawierają kamienie skrajne i specjalne (Yaochūpai). Zameldowanie którejkolwiek z grup powoduje redukcję wartości układu z 2 fan do 1. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | 1) Należy uważać jeśli zadeklarujemy Riichi przy dwustronnym oczekiwaniu (na np. 1 i 4 manzu), gdyż w sytuacji gdy przeciwnik wyrzuci czwórkę manów, a my nie zadeklarujemy wygranej (bo, albo nie zauważymy, albo chciwość nam na to nie pozwoli), będziemy w furiten i wygrana od innego gracza stanie się niemożliwa (pozostanie jedynie tsumo).
2) Przynajmniej jedna z tych grup musi być Chi – inaczej nie będzie to Chanta tylko Honrōtō. |
Popularne kombinacje: | Chanta + San Shoku Dōjun |
Nazwa japońska: | Itsu |
Pełna nazwa japońska: | Ikki Tsūkan |
Kanji: | 一気通貫 |
Nazwa angielska: | Pure Straight, Full Straight, One Suit Straight |
Można meldować? | Tak, ale traci na wartości 1fan |
Fan: | 2 (1) |
Opis: | Trzy Chi z jednej rodziny, układające się kolejno w takie grupy: 1-2-3, 4-5-6, 7-8-9. Czwarta grupa oraz para mogą być dowolne. Zameldowanie którejkolwiek z grup powoduje redukcję wartości układu z 2 fan do 1. |
Przykładowy układ: | |
Popularne kombinacje: | Itsu + Honitsu |
Nazwa japońska: | San Shoku Dōjun |
Kanji: | 三色同順 |
Nazwa angielska: | Three-Color Runs, Mixed Triple Chow |
Można meldować? | Tak, ale traci na wartości 1fan |
Fan: | 2 (1) |
Opis: | Trzy takie same Chi, po jednym w każdej rodzinie. Zameldowanie którejkolwiek z grup powoduje redukcję wartości układu z 2 fan do 1. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Jest to dosyć podstępny układ, gdyż należy pamiętać o zasadzie furiten. Jeśli mamy np. 2 i 3 manzu, oraz gotowe grupy 1-2-3 sōzu oraz 1-2-3 pinzu, to w momencie gdy dostaniemy 4 manzu i ją wyrzucimy i dojdziemy do sytuacji gdy jesteśmy w tenpai, ciągle potrzebując jedynki manzu, będziemy w Furiten i nie będziemy mogli wygrać poprzez Ron. |
Popularne kombinacje: | San Shoku Dōjun + Chanta |
Nazwa japońska: | San Shoku Dōkō |
Kanji: | 三色同刻 |
Nazwa angielska: | Triple Pung, Three-Color Triplets |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 2 |
Opis: | Trzy takie same Pon, po jednym w każdej rodzinie. Można meldować wszystkie grupy. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Każdy z tych Ponów może też być Kanem. |
Nazwa japońska: | San Ankō |
Kanji: | 三暗刻 |
Nazwa angielska: | Three Concealded Triplets |
Nazwa polska: | Trzy Ukryte Pon |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 2 |
Opis: | |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | 1) Każdy z tych Ponów może też być Kanem.
2) W tym układzie można zameldować wyłącznie czwartą grupę. |
Popularne kombinacje: | Z trzech ukrytych Ponów blisko do czterech, które są już yakumanem, dlatego warto próbować łączyć ten układ z Toi-Toi. |
Nazwa japońska: | San Kantsu |
Kanji: | 三槓子 |
Nazwa angielska: | Three Quads |
Nazwa polska: | Trzy Kan |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 2 |
Opis: | Trzy grupy muszą być Kanami. Można meldować wszystkie grupy. |
Przykładowy układ: |
Nazwa japońska: | Toi Toi |
Pełna nazwa japońska: | Toi Toi Hō |
Kanji: | 対々和 |
Nazwa angielska: | All Triplets |
Nazwa polska: | Same Pony |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 2 |
Opis: | Wszystkie grupy muszą być Ponami (mogą być też Kanami) plus dowolna para. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Jest to prosty do ułożenia układ, który można meldować dowolnie. |
Nazwa japońska: | Shō Sangen |
Kanji: | 小三元 |
Nazwa angielska: | Little Three Dragons, Little Dragons |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 2 (4) |
Opis: | Dwa Pony ze smoków, dwie dowolne grupy, plus para smoków. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Układ ten tak naprawdę nigdy nie jest warty 2 fan, tylko co najmniej 4, ponieważ zawsze dodajemy do wartości podstawowej 2 fan za yakuhai ze smoków. |
Popularne kombinacje: | Shō Sangen + Honitsu |
Nazwa japońska: | Honrōtō |
Kanji: | 混老頭 |
Nazwa angielska: | All Terminals and Honors |
Można meldować? | Tak |
Fan: | 2 (4) |
Opis: | Wszystkie grupy muszą być Ponami z kamieni skrajnych i specjalnych (Yaochūpai). |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Układ ten tak naprawdę nigdy nie jest warty 2 fan tylko co najmniej 4, ponieważ zawsze dodajemy do wartości podstawowej 2 fan za Toi-Toi (lub ewentualnie Chii Toitsu- siedem par). |
Nazwa japońska: | Ryan Peikō |
Kanji: | 二盃口 |
Nazwa angielska: | Twice Pure Double Chow, Two Double Runs |
Można meldować? | Nie |
Fan: | 3 |
Opis: | Dwa razy dwa takie same Chi (czyli razem cztery Chi, przy czym każda para Chi musi być z tej samej rodziny jak w przypadku Iipeikō) |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Układ ten wygląda dokładnie jak Chii Toitsu (siedem par), jest jednak warty 1 fan więcej. |
Popularne kombinacje: | Układ ten może łączyć się z Pinfu, lecz występuje wtedy ryzyko wygrania przez Iipeikō zamiast Ryan Peikō. |
Nazwa japońska: | Junchan |
Pełna nazwa japońska: | Junchan Taiyao Chū |
Kanji: | 純全帯幺九 |
Nazwa angielska: | Terminals in All Sets, Pure Outside Hand |
Można meldować? | Tak, ale traci na wartości 1fan |
Fan: | 3 (2) |
Opis: | Wszystkie grupy i para muszą zawierać kamień skrajny (Rōtōpai). Zameldowanie którejkolwiek z grup powoduje redukcję wartości układu z 3 fan do 2. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | 1) Układ podobny do Chanty, jednak nie można mieć w tym przypadku żadnych kamieni specjalnych (Jihai).
2) Podobnie jak w Chanta należy uważać przy Riichi na podwójnym czekaniu. 3) Przynajmniej jedna z tych grup musi być Chi – inaczej nie będzie to Junchan tylko Chinrōtō. |
Nazwa japońska: | Honitsu |
Pełna nazwa japońska: | Hon Iisō |
Kanji: | 混一色 |
Nazwa angielska: | Half Flush |
Nazwa polska: | Pół Kolor |
Można meldować? | Tak, ale traci na wartości 1fan |
Fan: | 3 (2) |
Opis: | Układ ten musi składać się wyłącznie z kamieni z jednej rodziny oraz kamieni specjalnych. Zameldowanie którejkolwiek z grup powoduje redukcję wartości układu z 3 fan do 2. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Przeciwnicy łatwo mogą się domyślić co próbujemy ułożyć, patrząc na nasze kamienie odrzucone. |
Popularne kombinacje: | Honitsu + Fanpai |
Nazwa japońska: | Chinitsu |
Pełna nazwa japońska: | Chin Iisō |
Kanji: | 清一色 |
Nazwa angielska: | Full Flush |
Nazwa polska: | Pełny Kolor |
Można meldować? | Tak, ale traci na wartości 1fan |
Fan: | 6 (5) |
Opis: | Wszystkie grupy i para musza składać się z kamieni tylko z jednej rodziny (bez kamieni specjalnych). Zameldowanie którejkolwiek z grup powoduje redukcję wartości układu z 6 fan do 5. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Przy tak dużej ilości kamieni z jednej rodziny łatwo jest się pogubić w tym jak chcemy ułożyć grupy, dlatego warto uważnie rozpatrzeć wszystkie możliwe konfiguracje kamieni. |
Nazwa japońska: | Kokushimusō |
Kanji: | 国士無双 |
Nazwa angielska: | Thirteen Orphans |
Można meldować? | Nie |
Opis: | Jest to drugi układ specjalny, który nie składa się z czterech grup i pary, tylko z trzynastu różnych kamieni skrajnych i specjalnych (Yaochūpai) (czyli po jednym smoku, wietrze oraz jedynce i dziewiątce z każdej rodziny). Czternasty kamień musi być powtórką czyli jeszcze jednym kamieniem Yaochūpai. |
Przykładowy układ: | + |
Uwagi: | 1) Gdy mamy 13 różnych kamieni Yaochūpai i czekamy na ostatnią powtórkę (co zdarza się bardzo rzadko, gdyż zazwyczaj wcześniej dojdzie drugi kamień z tych co już mamy), znajdziemy się w sytuacji gdy wygrać można na każdym odrzuconym kamieniu Yaochūpai, czyli jesteśmy w trzynastostronnym oczekiwaniu. Wedle niektórych zasad liczy się wtedy wartość układu podwójnie.
2) Jest to trudny układ do ułożenia ze względu na to, że wystarczy żeby ktoś zrobił Kan, lub Pon (przy czym 4 kamień będzie odrzucony) z Yaochūpai, którego potrzebujemy i już skończenie naszego układu nie będzie możliwe. Poza tym odrzucając tylko kamienie zwykłe (Chūchanpai) bardzo łatwo podłożyć się w układ przeciwnika. |
Nazwa japońska: | Chūren Pōtō |
Kanji: | 九連宝燈 (九蓮宝灯) |
Nazwa angielska: | Nine Gates, Nine Treasures |
Można meldować? | Nie |
Opis: | Jest to specyficzny układ, składający się z kamieni wyłącznie z jednej rodziny, podobnie jak Chin’itsu, jednak muszą to być dokładnie takie kamienie: 1112345678999 plus jedna powtórka. |
Przykładowy układ: | + |
Uwagi: | 1) Legenda głosi, że ułożenie tego układu jest zwiastunem niechybnej śmierci.
2) Gdy uda nam się zebrać 13 kamieni i będzie nam brakowało wyłącznie jednej powtórki, będziemy w dziewięciostronnym oczekiwaniu, czyli dowolny kamień z naszej rodziny da nam zwycięstwo. Zdarza się to tak rzadko że wedle niektórych zasad, za wygraną liczy się wtedy podwójną ilość punktów. |
Nazwa japońska: | Sū Ankō |
Kanji: | 四暗刻 |
Nazwa angielska: | Four Concealded Triplets |
Nazwa polska: | Cztery Ukryte Pon |
Można meldować? | Nie |
Opis: | Cztery ukryte Pony i dowolna para. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Wszystkie Pony muszą być zebrane przez nas samych, dlatego jeśli mamy już trzy ukryte Pony i dwie pary w momencie gdy ktoś wyrzuci nasz wygrywający kamień (i zadeklarujemy wygraną) nasz układ będzie policzony jako: Toi-toi, San Ankō plus inne ewentualne dodatki, czyli wartość punktowa będzie znacznie mniejsza. |
Nazwa japońska: | Tenhō |
Kanji: | 天和 |
Nazwa angielska: | Instant Win, Heavenly Win, Blessing of Heaven |
Można meldować? | Nie |
Opis: | Jeśli jesteśmy wschodem i od razu po rozdaniu kamieni mamy już gotowe cztery układy i parę, otrzymujemy maksymalną ilość punktów. |
Nazwa japońska: | Chihō |
Kanji: | 地和 |
Nazwa angielska: | Instant Win, Earthly Win, Blessing of Earth |
Można meldować? | Nie |
Opis: | Wygrana przez dobranie kamienia z muru w pierwszej nieprzerwanej kolejce rozgrywki. |
Uwagi: | 1) Jest to odpowiednik Tenhō dla graczy wiatrów południa, zachodu i północy.
2) Nieprzerwana kolejka oznacza, że żaden z graczy nie zameldował żadnej z grup. |
Nazwa japońska: | Renhō |
Kanji: | 人和 |
Nazwa angielska: | Blessing of Man |
Można meldować? | Nie |
Opis: | Jeśli w pierwszej nieprzerwanej kolejce rozgrywki, gracz wygra na odrzuconym kamieniu, otrzymuje on maksymalną ilość punktów. |
Uwagi: | Nieprzerwana kolejka oznacza, że żaden z graczy nie zameldował żadnej z grup. |
Nazwa japońska: | Sū Kantsu |
Kanji: | 四槓子 |
Nazwa angielska: | Four Quads |
Nazwa polska: | Cztery Kan |
Można meldować? | Tak |
Opis: | Układ ten musi składać się z czterech Kan oraz dowolnej pary. Można meldować wszystkie Kany. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Trzeba pamiętać o zasadzie mówiącej, że w przypadku deklaracji czwartego kan w danej rozgrywce, zostaje one przerwana i uznana za nierozegraną (chyba że wszystkie Kany zadeklarował jeden gracz, wtedy gra się toczy aż ktoś zrobi piąty Kan lub wygra) |
Nazwa japońska: | Dai Sangen |
Kanji: | 大三元 |
Nazwa angielska: | Three Big Dragons |
Można meldować? | Tak |
Opis: | Trzy grupy muszą być Ponami ze smoków, czwarta grupa i para mogą składać się z dowolnych kamieni. Można meldować wszystkie grupy. |
Przykładowy układ: |
Nazwa japońska: | Ryū Iisō |
Kanji: | 緑一色 |
Nazwa angielska: | All Green |
Nazwa polska: | Same Zielone |
Można meldować? | Tak |
Opis: | Układ, którego grupy składają się wyłącznie z „zielonych kamieni” czyli zielonego smoka (hatsu) oraz 2,3,4,6 i 8 z rodziny bambusów (sōzu). |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | W różnych zestawach może się zdarzyć, że kolorystyka jest inna i niektóre bambusy mogą mieć domieszana inne kolory (tak jak w przykładowym układzie), jednak standardowe zestawy japońskie mają te kamienie zawsze całkowicie zielone. |
Nazwa japońska: | Chinrōtō |
Kanji: | 清老頭 |
Nazwa angielska: | All Terminals, All 1s and 9s |
Nazwa polska: | Same Skrajne |
Można meldować? | Tak |
Opis: | Układ w którym wszystkie grupy i para składają się z kamieni skrajnych (Rōtōpai). Można meldować wszystkie grupy. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Wszystkie grupy muszą być Ponami. |
Nazwa japońska: | Tsū Iisō |
Kanji: | 字一色 |
Nazwa angielska: | All Honors |
Nazwa polska: | Same Specjalne |
Można meldować? | Tak |
Opis: | Układ w którym wszystkie grupy składają się wyłącznie z kamieni specjalnych (Jihai). Można meldować wszystkie grupy. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Wszystkie grupy muszą być Ponami |
Nazwa japońska: | Shō Sūshii |
Kanji: | 小四喜 |
Nazwa angielska: | Small Four Winds |
Można meldować? | Tak |
Opis: | Trzy grupy muszą być Ponami z Wiatrów, czwarta grupa może być dowolna, ale głowa musi również składać się z wiatru. Można meldować wszystkie grupy. |
Przykładowy układ: |
Nazwa japońska: | Dai Sūshii |
Kanji: | 大四喜 |
Nazwa angielska: | Big Four Winds |
Można meldować? | Tak |
Opis: | Cztery grupy muszą składać się w wiatrów plus dowolna para. Można meldować wszystkie grupy. |
Przykładowy układ: | |
Uwagi: | Układ ten różni się od Shō Sūshii wyłącznie tym, że wedle niektórych zasad liczy się go jako podwójny yakuman. |