Terminologia

Byoyomi 秒読み – „odliczanie” czyli czas który mają gracze na wykonanie ruchu, gdy skończy im się podstawowy czas na ruch

Koma 駒 – figury

Kishi 棋士 – gracz shōgi

Sente 先手 – gracz zaczynający grę

Gote 後手 – gracz zaczynający jako drugi

Komadai 駒台 – miejsce do odkładania zbitych figur

Ote 王手 – „szach”

Tsumi 詰み – „mat”

Sennichite 千日手 – sytuacja w której poprzez czterokrotne powtórzenie ruchu dochodzi do remisu

Jishōgi 持将棋 – przerwanie gry, gdy obaj gracze doprowadzą króla i w strefę promocji i nie będzie możliwości mata

Kyu 級/dan 段 - stopień uczniowski (kyu) i mistrzowski/profesjonalny (dan) graczy

Furibisha – styl gry z szybkim wykorzystaniem wieży

Onigoroshi - strategia polegająca na złapaniu przeciwnika w pułapkę

Igyoku – pozostawienie króla na polu początkowym

Ibisha 居飛車 – strategia opierająca się na jak najdłuższym nie poruszaniu wieży

Gakoi 囲い – „zamek” czyli sposób ustawienia figur tak, aby skutecznie broniły króla

Kifu 棋譜 – zapis przebiegu gry

© 2008 Koło Gier Japońskich | Site design by Szymon Lasota