Zasady gry

Zasady shōgi nie są trudne, i jak ktoś umie grać w szachy tradycyjne, szybko może przestawić się na japońskie zasady. Jako że shōgi wykorzystują więcej figur, plansza jest większa i jest rozmiaru 9 na 9 kratek. Na początku należy rozstawić figury na planszy w następujący sposób:

W pierwszym rzędzie na środku stoi król, po jego bokach bronią go złoci generałowie. Następnie leży srebrny generał, skoczek i lanca. W drugim rzędzie na polu b8 stoi wieża natomiast na b2 - goniec. Cały trzeci rząd zajmują pionki.

Gracze wykonują swoje ruchy naprzemiennie, a rozpoczyna gracz z gyakushō, królem wyzywającym. Celem gry jest zbicie króla przeciwnika.

Ruchy figur:

Król

Król może poruszać w każdym kierunku o jedno pole.

Wieża

Wieża może poruszać się o dowolna ilość pól po liniach pionowych i poziomych.

Goniec

Goniec może poruszać się o dowolną ilość pól po przekątnych.

Złoty generał

Złoty generał może poruszyć się o jedno pole w sześciu kierunkach: do przodu po prostej i po przekątnych, po prostej w lewo i prawo oraz do tyłu po prostej.Nie może się poruszać po przekątnych w tył.

Srebrny generał

Srebrny generał może poruszyć się o jedno pole w pięciu kierunkach: do przodu po prostej i przekątnych oraz do tyłu po przekątnych. Nie może chodzić na boki oraz do tyłu po prostej.

Skoczek

Skoczek, jak jego nazwa wskazuje może przeskakiwać inne figury. Porusza się tylko do przodu przeskakujać o jedno pole w bok i dwa do przodu (tak jak na rysunku). Warto zwrócić uwagę że w przeciwieństwie do szachów zachodznich w shogi skoczek nie może ruszać się skacząć na boki ani do tyłu.

Lanca

Lanca może poruszyć się o dowolną liczbę pól, lecz tylko do przodu.

Pionek

Pionek może poruszyć się tylo o jedno pole do przodu. W przeciwieństwie do zachodnich szachów, bije też tylko do przodu! (nie po skosach)

Planszę do gry w shōgi można podzielić na trzy strefy:

Strefę 1 (watahsi- tu są nasze figury) (kolor szary)
Strefę 2 (chūritsu- strefa neutralna- środkowa) (kolor żółty)
Strefę promocji (aite - strefa przeciwnika) (kolor niebieski)

Gdy nasze figury znajdą się w strefie promocji, mogą zostać promowane i będą ruszać się inaczej:

1. Pionek, lanca, skoczek, srebrny generał po promocji zmieniają się w złotego generała, czyli tracą swoje poprzednie możliwości poruszania się a zyskują ruchy złotego.

2. Król i złoty genreał nie moga byc promowani

3. Wieża i goniec zyskują dodatkowe ruchy do tych, które wczesniej mieli:

Promowany goniec (koń)

Promowany goniec zyskuje możliwość poruszania się o jedno pole po liniach poziomych i pionowych.

Promowana wieża (smok)

Promowana wieża zyskuje możliwość poruszania się o jedno pole po przekątnych.

Promocja nie jest obowiązkowa, jeśli dana figura ma możliwość wykonania kolejnego ruchu (np. gdyby lanca doszła do końca planszy, musi zostać promowana, gdyż w przeciwnym razie nie mogła by się już więcej poruszyć).

Zbite figury są „zdobywane” przez gracza, który je zbija (i odkładane są na po prawej stronie planszy). Dlatego zamiast ruchu gracz może przywrócić wcześniej zbitą przeciwnikowi figurę. Może ją przywrócić w dowolnym miejscu na planszy – jeśli w następnej kolejce będzie mogła się ona poruszyć (czyli np. nie możemy przywrócić pionka lub lancy na ostatnią linię strefy promocji). Gdy przywracamy figurę w strefie promocji, nie jest ona promowana. Musi ona wykonać dopiero następny ruch (w tej strefie), aby mogła być promowana.

Nie można przywrócić pionka w linii (pionowej), w której już jest jeden pionek.
Pionek nie może być przywrócony tak, żeby dawał szachmata (lecz inne figury można tak przywracać)

Gra kończy się gdy jeden z króli będzie zagrożony biciem i nie będzie miał jak się przed tym obronić.

źródło:wikipedia

© 2008 Koło Gier Japońskich | Site design by Szymon Lasota